torsdag den 2. august 2012

En anderledes sommer

De fleste har planer for sommerferien. En lang og rar periode, hvor man kan bedrive tiden med ting, som man måske ellers ikke finder plads til i en travl hverdag. Alene glæden ved at planlægge aktiviteter for den varme periode kan være befriende.

Denne sommer var heller ingen undtagelse. Lange rækker af praktiske gøremål skulle klares i ferien, så alt stod klart til den 4. august. Netop denne dag havde min kæreste og jeg nemlig inviteret til bryllup, reception og efterfølgende stor fest. De sidste ting på den lange afkrydsningliste var ved at være på plads da lynet slog ned - Louise fik konstateret brystkræft. En forfærdelig dianose, der straks sætter gang i et mylder af tanker.

Heldigvis er der rigtig gode muligheder for at blive fuldstændig rask igen. Lægerne er dygtige og behandlingsresultaterne bliver bedre og bedre, så vi er i en situation med rigtig gode odds.

Imidlertid fandt vi ikke en bryllupsfest forenelig med den nedtur, som rammer alle i familien oven på sådan en dianose. Vi valgte derfor at udsætte brylluppet til Louise bliver rask igen - så er der også noget ekstra at fejre.

Hvorfor skal du så informeres om dette på en side, der burde være forbeholdt tekster om fiskeri og fangster? Jo, det er der særligt én god grund til; at få sat ord på de frustrationer, som fylder ens hoved, har en rigtig god terapeutisk effekt. Således kan det virke befriende at komme af med noget af tankegodset her!

Som en funktion af Louises sygdom har der naturligvis ikke været plads til meget fiskeri i den seneste tid. Der vil ganske sikkert heller ikke blive fisket, så meget som tidligere når efteråret nærmer sig, men tanker om fisk og fiskeri og udstyr bliver der sikkert bedre tid til her på siden.

Nedenstående kollage er sammensat af nogle af de oplevelser som vi har haft denne sommer mens vi har været ude og samle energi til et snarligt og hårdt behandlingsforløb.


6 kommentarer:

  1. Kræft rammer selv de bedste i blandt os. Hun skal nok blive rask igen og i skal nok få den fest i har set frem til - og fortjener. De bedste tanker til jer her fra det lille tomands team!

    /Mads

    SvarSlet
  2. Du har ganske ret Henrik: At få tingene ned på skrift kan have en helende terapeutisk effekt. I skal nok klare den og brylluppet bliver endnu bedre, når I er kommet ud på den anden side af forløbet.

    Sender en masse positive tanker til dig og din familie!

    Mange hilsner Jeppe

    SvarSlet
  3. Kære Henrik,

    Ufattelig ked af at høre om jeres situation. Jeg har selv været igennem cancer møllen - ja faktisk 2 gange. Så hvis du/i har lyst til at tale om det eller har nogen form for spørgsmål er i yderst velkommen til at kontakte mig. Selvom vi ikke kender hinanden særlig godt, vil jeg hellere end gerne stå til rådighed, hvis du/i har brug for at lufte jeres tanker. Jeg mener tilbuddet helt seriøst. Uanset, hvor meget ens pårørende ihærdigt prøver at forstå den cancer ramte, er det en umulig opgave. På den front kan jeg med sikkerhed hjælpe, hvis i ønsker det.

    Ellers kan jeg på det varmeste anbefale DR-dokumentaren "At overleve kræft" - et stærkt værktøj til behandling af følelser, tanker og bekymringer. I kan finde den inde på DR´s hjemmeside.

    Jeg ønsker jer inderligt det bedste. I kommer med sikkerhed ud på den anden side, og her vil livet behandle jer med den største respekt.

    De bedste hilsner,

    Michael

    Tlf: 28334424 ring endelig, hvis du/i føler behov.

    SvarSlet
  4. Hej Henrik
    I få også de bedste tanker fra mig, og jeg er sikker på det nok skal ende lykkeligt. Husk på, at det er vejen op og ned igennem livet, som gør livet hver at leve. Der er intet mere fantastisk en at mærke facetterne og så bruge det positivt når man kommer ud på den anden side.
    -Og i vores verden hedder det jo: Knæk og bræk

    SvarSlet
  5. Hej Henrik,

    Lad mig først udtrykke min bedrøvelse over din kommende hustrus sygdom.

    Jeg har stor respekt for ærlighed og åbenhed omkring alvorlig sygdom. Den terapeutiske effekt af ens nedskrivning om tanker og håb er utrolig givende - der kommer intet godt ud af at murre med det i ensomhed. Troen på bedring er det vigtigste, og det kan jeg læse, at I har masser af! :)

    Vores fælles lystfiskehobby er ikke kun store macho armbevægelser om fisks størrelse, overvældende succes og grejets fænomenale sammensætning - men især handler det om det sociale fællesskab som et bærende element. Det handler om at knytte venskaber og kunne betro sig til hinanden. Med gode fiskekammerater kan man på søen få vendt både lette og tunge ikke-fiskerelaterede emner, som man går og tumler med. Derfor synes jeg på ingen måde, at dit indlæg er fejlplaceret på jeres blogspot, snarere tværtimod!

    Keep your spirit high! Jeg sender de bedste tanker til dig og din famile med et håb om hurtig bedring! I skal nok klare den, og I kommer til at få mange gode fremtidige familesommerminder, et dejligt bryllup - og en masse store fisk i båden!

    /Nils, Lucio Fishing Team

    SvarSlet
  6. Kære alle sammen!

    1000 tak for ALLE jeres positive og ikke mindst opmuntrende inputs! Det er ganske enkelt overvældende at læse jeres kommentarer - det havde jeg slet ikke forestillet mig!

    TAK!

    Venligst Henrik

    SvarSlet