søndag den 15. juni 2014

Vertikale overraskelser

Jeg havde sammen med Morten, sat et par dage af til lidt vertikal fiskeri.
Vi havde rigget lidt nye jiggs til, som jeg havde fået tilsendt af svenske Henrik Persson fra HardCore Lures. Han laver sandart guf i særklasse, nemlig jiggen Zander Strike.
Især den lyserøde farve har vist sit værd.

Det lykkedes os at fange en fin portion sandfisk, men ingen af nævneværdig størrelse.
Dagens store overraskelse kom dog først, da vi netop havde fisket på dagens sidste ekko. Morten var i gang med at rulle jiggen op til overfladen og jeg havde vendt båden mod havn, da stangen pludselig krøller sammen og vilde rusk afslører, at det nok var en gedde der havde taget jiggen. Men da vi så et gråligt skær under overfladen, gik tankerne naturligvis over i at det så nok alligevel var en sandart. Overraskelsen var stor da vi opdager, at det er en havørred der ikke kunne modstå den lyserøde jigg. Vi fik ørreden sikkert i nettet og jeg skal da nok indrømme, at både sandarter og gedder er noget nemmere at håndtere i en båd end en gal ørred. Vi fik dog målt og vejet bæstet og efter et par hurtige billeder blev den sat tilbage i søen igen.


68 cm og 3 kg sølv

Dagen efter var vi på pletten igen, vi fandt ret hurtigt hugvillige sandfisk, desværre i samme kaliber som dagen forinden. Efter der har været en håndfuld oppe og vende, så standser jeg på et lovende ekko, Morten sender jiggen i dybet og fisken tøver ikke et sekund med at indhalere den.
Vi kan med det samme se, at det er en fisk i den bedre ende af skalaen og at det nok ikke var en sandart han havde kroget. Morten får efter en fed fight på det lette grej, presset fisken til overfladen og vi kan nette en rigtigt fin gedde på plus meteren.
 
107 cm og 9.3 kg
Den lyserøde var dagenes storfanger


Selv stod jeg kun for de mindre sandarter:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar